Reklam Kurulu’nun Değerlendirmeleri ve Aldığı Kararlar
Ticaret Bakanlığı’nın duyurusuna göre, Reklam Kurulu’nun 15 Mayıs 2025 tarihli toplantısında 65 dosyadan 56’sının mevzuata aykırı olduğu belirlenmiştir. Bu dosyalara toplamda 10.495.800 TL idari para cezası ve durdurma cezası uygulanmıştır. Ayrıca, 5 dosyada tüketici mağduriyetlerini önlemek amacıyla erişim engeli tedbirleri alınmıştır.
2025 yılı Mayıs ayında yapılan toplantıda, 736 dosya üzerinde değerlendirme yapılmış ve aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulamalar tespit edilerek 661 dosyaya toplamda 125.281.151 TL idari para cezası verilmiştir.
Reklam Kurulu’nun üzerinde durduğu konulardan biri, tüketici kararlarını etkileyen ara yüz tasarımları ve alışveriş sitelerindeki manipülatif uygulamalar olmuştur.
İnternet Sitelerindeki Ürün Sıralamaları ve Tüketicilerin Yorumları İncelendi
Elektronik ticaret platformlarındaki mağaza takipçi sayıları, ürün favorileme/sepete ekleme gibi özellikler ile harita uygulamalarındaki işletmelere yapılan yorumlar incelenmiştir. Bu incelemeler sonucunda, tüketicilerin yorumları manipüle eden ve gerçek deneyimlere aykırı tanıtımlar yapan firmalara 3,5 milyon TL idari para cezası ve internet sitelerinin erişiminin engellenmesi cezası verilmiştir.
Karanlık Tasarımlara İlişkin Yapılan İncelemeler
Video paylaşım sitelerinde abonelik paketlerinin sunumu ve “ücretsiz deneme” teklifleri ile ilgili yapılan ticari uygulamalar ele alınmıştır. Tüketicilerin ödeme bilgilerinin zorunlu hale getirildiği karanlık tasarımlar ve abonelik paketlerinin sunumuyla ilgili yanıltıcı uygulamalar yapan firmalara durdurma cezası ve idari para cezası uygulanmıştır.